Novice
Vse novice
Z znanjem do družbe integritete
Korupcija je eden najresnejših izzivov sodobne družbe, saj ne le spodkopava zaupanje v institucije, temveč ogroža tudi temeljne vrednote pravne države. Učinkovita obramba pred to grožnjo sta izobraževanje in ozaveščanje, ključna stebra za krepitev kulture integritete. En od svetlih zgledov pri tem je avstrijski Zvezni urad za boj proti korupciji (BAK), ki z inovativnimi pristopi svojega izobraževalnega modela nekatere abstraktne ideje in koncepte približuje vsakodnevni praksi posameznikov in institucij ter s tem postavlja zgled, kako z združenimi močmi ustvarjati družbo brez korupcije. Za februarski VESTniK smo se pogovarjali z Bernhardom Schneiderjem iz Sektorja za izobraževanje BAK, v intervjuju z njim pa ponujamo vpogled v filozofijo njihovega uspešnega izobraževalnega modela in v inovativne metode, s katerimi si prizadevajo za družbo, odpornejšo na korupcijo.
Na Komisiji za preprečevanje korupcije (Komisija) velik del aktivnosti usmerjamo prav na prej omenjeni področji, to sta izobraževanje in ozaveščanje. S tem krepimo integriteto družbe prek sistema vzgoje in izobraževanja s celovitim vključevanjem vsebin o integriteti na vsa področja družbenega življenja z namenom ozaveščanja in preventive za najrazličnejše ciljne skupine, od otrok do javnih uslužbencev in zasebnega sektorja ter širše javnosti. Pri teh prizadevanjih pa je ključnega pomena sodelovanje najrazličnejših deležnikov, tako doma kot na mednarodnem nivoju, saj se tako ustvarja platforma za izmenjavo najboljših praks in razvoj inovativnih pristopov k vzpostavljanju družbe z ničelno toleranco do korupcije. Tokrat nam svojo plat delovanja na tem področju predstavljajo avstrijski kolegi.
![Bernhard Schneider](https://www.kpk-rs.si/img/f7d4a8c4-dbb4-467e-a102-f93a8643e556/bernhard-schneider.jpg?fm=jpg&q=80&fit=max&crop=1202%2C901%2C0%2C0&w=550)
![Bernhard Schneider](https://www.kpk-rs.si/img/f7d4a8c4-dbb4-467e-a102-f93a8643e556/bernhard-schneider.jpg?fm=jpg&q=80&fit=max&crop=1202%2C901%2C0%2C0&w=770)
Intervju je del spletnega novičnika Komisije, ki naročnike vsak mesec obvešča o našem delu ter ostalih aktualnih informacijah s področja našega delovanja in pristojnosti.
Kako bi opisali ključne cilje in filozofijo izobraževalnega modela BAK za preprečevanje korupcije?
Naš cilj je, da ljudje celovito razumejo in proaktivno pristopijo k preprečevanju korupcije. Posebej pomembni so trije cilji. Prvi je izobraževanje in ozaveščanje - širjenje informacij, ozaveščanje in spodbujanje previdnosti, da bi posamezniki in javne institucije prepoznali tveganja in posledice korupcije. Drugi cilj je spodbujanje integritete - spodbujanje pripravljenosti in sposobnosti odgovornosti posameznikov, zlasti v javnih institucijah, za izvajanje ukrepov za preprečevanje korupcije ter razvijanje kulture integritete. Tretji je na dokazih temelječa in obsežna praksa, ki uporablja celovit, na dokazih temelječ pristop, zasnovan za dolgoročni učinek učinkovitega odpravljanja temeljnih vzrokov korupcije, pri čemer se filozofija osredotoča na opolnomočenje posameznikov in institucij, da prevzamejo odgovornost in dejavno sodelujejo pri spodbujanju okolja brez korupcije.
Izobraževalni program je razdeljen na več modulov. Kako so ti moduli zasnovani in kaj so njihovi ključni poudarki?
Vsak od njih je skrbno zasnovan tako, da obravnava različne vidike preprečevanja korupcije in spodbujanja integritete. Ključna načela zasnove in poudarki teh modelov vključujejo izobraževanje o podatkih, ozaveščanje in krepitev znanja ter praktična orodja in strategije, kar ima trajnostnostni in na dokazih temelječ pristop. Celotna struktura pa zagotavlja, da udeleženec pridobi ne le teoretični vpogled, temveč razvije tudi uporabne spretnosti za ustvarjanje in ohranjanje okolij, odpornih na korupcijo.
V BAK uporabljate inovativne metode usposabljanj, kot so korupcijski bingo, tombola in korupcijsko gledališče. Kako takšne metode prispevajo k boljšemu razumevanju korupcije in njenemu preprečevanju?
Interaktivne metode omogočajo, da si abstraktne koncepte lahko zamislimo in jih zares uporabimo, ta orodja pa z vključevanjem elementov igre in sodelovanja povečujejo vključenost, ohranjajo visoko raven interesa in vključenosti, kar izboljšuje hrambo informacij. Prav tako spodbujajo praktično razumevanje. Udeleženci raziskujejo scenarije iz resničnega sveta, kar jim pomaga prepoznati korupcijska tveganja in razumeti posledice neetičnega ravnanja. Pomembno je tudi spodbujanje razmišljanja. S tem, ko ustvarimo varen prostor za samorefleksijo in razpravo, udeležence spodbudimo h kritičnemu vrednotenju lastne prakse in odgovornosti. In nenazadnje, pomembno je spodbujanje sodelovanja, dejavnosti, ki temeljijo na skupinah, krepitev timskega dela in skupnega reševanja problemov ter soočanje s pomenom skupne odgovornosti pri preprečevanju korupcije.
Izobraževanja in usposabljanja so ključni stebri preprečevanja korupcije, saj omogočajo širjenje znanja in zavedanja o pomenu integritete. Na Komisiji velik poudarek namenjamo projektom, kot je"Integriteta – skupni cilj generacij", ki vsebine o integriteti vključuje v izobraževalni sistem, vse od vrtcev do univerz. Ta projekt ne le krepi zavedanje o pomenu etičnega delovanja med mladimi, temveč ustvarja temelje za družbo z višjo stopnjo integritete. Poleg tega redno izvajamousposabljanjaza javni in zasebni sektor glede na potrebe ciljnih skupin. V lanskem letu smo organizirali veliko število usposabljanj, ki so pripomogla h krepitvi integritete in transparentnosti med javnimi uslužbenci in predstavniki zasebnega sektorja.
Kako prilagajate vsebine posameznim skupinam, kot so javni uslužbenci, učitelji in drugi?
Ciljne skupine so opredeljene glede na njihove vloge in odgovornosti v javnem in izobraževalnem sektorju. Vsebina in orodja so prilagojeni javnim uslužbencem. Modeli in orodja so zasnovani tako, da obravnavajo skladnost s predpisi, etično sprejemanje odločitev in transparentnost. Na primer, korupcijsko gledališče omogoča udeležencem, da krmarijo med birokratskimi izzivi in praktično rešujejo etične probleme. Za učitelje je vsebina na primer prilagojena tako, da jih opolnomoči za ozaveščanje učencev. Orodja, kot je korupcijski bingo, poenostavljajo zapletene koncepte in učiteljem omogočajo, da pri učencih spodbujajo kritično mišljenje in ozaveščenost, s prilagoditvijo teh orodij posebnim potrebam teh ciljnih skupin pa program zagotavlja, da se lahko vsako občinstvo poveže z vsebino in učinkovito uporabi lekcije v svojih okoljih.
Kako merite uspešnost ali učinkovitost vašega izobraževalnega programa?
S kombinacijo takojšnjih povratnih informacij in dolgoročnega ocenjevanja. Za zbiranje povratnih informacij udeležencev uporabljamo ankete in vprašalnike. Povratne informacije pridobivamo takoj po usposabljanju, z razgovori z udeleženci, diplomanti, z diplomanti programa se opravijo tudi naknadni pogovori, da pridobimo globlji vpogled v to, kako je usposabljanje vplivalo na vsakodnevno prakso in proces odločanja. Učinkovitost posameznega programa pa merimo tudi tri mesece po njegovi izvedbi, da preverimo, ali so bile vsebine koristne za poklicno dejavnost udeležencev. Za ta proces uporabljamo digitalne anonimne ankete, ki nam jih omogoča program LimeSurvey. Med zadnjim srečanjem za izmenjavo povratnih informacij udeleženci prejmejo QR kodo, ki jim omogoča, da anketo enostavno izpolnijo na svojih pametnih telefonih. Tri mesece po dogodku vsi udeleženci prejmejo e-poštno sporočilo s povezavo do nadaljnje ankete. Ključno vprašanje v tej raziskavi je, ali so znanja in veščine, pridobljene na dogodku, uporabne pri njihovih poklicnih dejavnostih. Na podlagi analize rezultatov nenehno izboljšujemo svoje dogodke, da bi tako ohranili kar najvišje standarde kakovosti.
Pri pripravi in izvajanju izobraževalnih modelov sodelujete z institucijami, kot so Transparency International, Urad Združenih narodov za droge in kriminal (UNODC) in Evropska komisija. Kako poteka to sodelovanje in zakaj je pomembno?
Sodelovanje je ključno, saj v delo vnaša različne poglede, kar obogati pristop k preprečevanju korupcije. Proces sodelovanja je zasnovan tako, da spodbuja nenehno izmenjavo zamisli in strategij, in raziskujejo se priložnosti za skupne pobude. Bistveno je tudi, da se določi skupni cilj, ki se najprej doseže z usklajenimi prizadevanji in skupnimi ukrepi. Ta pristop zagotavlja, da si vse vpletene strani prizadevajo za isti cilj, zaradi česar so pobude učinkovitejše in uspešnejše.
Na Komisiji smoaktivno udeleženi v mednarodnem delovanjuinzastopamo Republiko Slovenijo v mednarodnih organizacijah, kot so: OECD (Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj), OZN (Organizacija združenih narodov), Svet Evrope in GRECO (Skupina držav Sveta Evrope za boj proti korupciji), EPAC/EACN (organizacija Evropskih partnerjev v boju proti korupciji) in IACA (Mednarodna akademija za boj proti korupciji). Ker se zavedamo, da sta krepitev integritete v družbi in preprečevanje korupcije mednarodna zaveza in odgovornost, aktivno sodelujemo s tujimi organi in organizacijami s predmetnega področja in organiziramomednarodne dogodkeznamenom delitve dobrih praks in iskanja skupnih pristopov k reševanju problematike.
Kakšne so vaše vizije za prihodnji razvoj izobraževalnega modela? Ali načrtujete nadaljnje inovacije ali širitev na nove ciljne skupine?
Prepričani smo, da je neprekinjen razvoj bistvenega pomena za stalno uspešnost našega izobraževalnega modela. Pomembno je, da ne le izpopolnjujemo in izboljšujemo svoje sedanje metode, temveč tudi raziskujemo nove ciljne skupine in prilagajamo svoj pristop njihovim posebnim potrebam. Poleg tega smo zavezani razvoju novih orodij, metod in inovativnih načinov, da bo usposabljanje še naprej aktualno, zanimivo in učinkovito v boju proti korupciji. To konstantno ocenjevanje zagotavlja, da ima naš program trajen učinek in doseže tiste, ki ga najbolj potrebujejo.
Komisija in BAK sodelujeta pri različnih pobudah za krepitev integritete in preprečevanje korupcije. Med 14. in 16. januarjem 2025 na primer jeKomisija gostila delegacijo BAK na študijskem obiskuznaslovom "Krepitev integritete skozi izobraževanje".Obisk je bil namenjen izmenjavi najboljših praks na področju izobraževanja za integriteto ter raziskovanju priložnosti za nadaljnje sodelovanje med obema organoma.