Zavezanci
Bivši funkcionar
-
S tem institutom ni pri izbrani funkciji povezana nobena obveznost oziroma ta institut za izbrano funkcijo ureja specialnejši zakon.
-
Funkcionar, ki je pri nekem organu opravljal funkcijo, še dve leti po prenehanju le-te ne sme nastopiti kot predstavnik poslovnega subjekta, ki ima ali vzpostavlja z organom poslovne stike. Omejitev poslovanja organa s subjektom, ki je na opisani način povezan s funkcionarjem, ki v tistem organu opravlja funkcijo, velja še leto dni po tem, ko funkcionarju preneha funkcija v organu. Prepoved pa ne velja za subjekte, kjer gre za povezavo z družinskim članom in ne funkcionarjem.
-
S tem institutom ni pri izbrani funkciji povezana nobena obveznost oziroma ta institut za izbrano funkcijo ureja specialnejši zakon.
-
S tem institutom ni pri izbrani funkciji povezana nobena obveznost oziroma ta institut za izbrano funkcijo ureja specialnejši zakon.
-
ZIntPK določa, da je funkcionar lahko vedno le v vlogi lobiranca. ZIntPK prepoveduje, da bi funkcionar nastopal v vlogi lobista tako v času opravljanja funkcije, kot tudi še v obdobju dveh let po prenehanju opravljanja funkcije v javnem sektorju, za kar je v ZIntPK tudi določen prekršek.
-
Opis instituta
Nadzor nad premoženjskim stanjem zavezancev je eden osnovnih pogojev preglednosti in zaupanja v javne funkcije ter predstavlja neločljiv del integritete javnega sektorja. S spremljanjem in nadzorom nad premoženjskim stanjem se spodbuja in krepi transparentnost v procesih in postopkih izvrševanja javne oblasti pri opravljanju javnih funkcij ter upravljanju javnih zadev. Namen prijave podatkov o premoženjskem stanju je spremljanje premoženjskega stanja zavezancev, med katerimi so tudi funkcionarji, a ne občinski svetniki, v času trajanja funkcije oz. zasedanja položaja in še leto dni po prenehanju opravljanja funkcije/položaja, z namenom omogočanja možnosti nadzora nad pridobljenim premoženjem v tem času ter krepitve integritete funkcionarjev in organov, pri katerih opravljajo funkcijo, ter transparentnosti. Za nekatere najvišje funkcije v javnem sektorju predvideva ZIntPK (46. člen) transparentnost tudi v smislu javne objave sprememb premoženjskega stanja v času opravljanja funkcije oziroma zasedanja položaja in leto dni po prenehanju opravljanja funkcije.Obveznosti po zakonu
Obveznosti glede poročanja premoženjskega stanja Komisiji
Zavezanci poročajo o svojem premoženjskem stanju ob:
nastopu funkcije (najkasneje v enem mesecu po nastopu) na Obrazcu za prijavo premoženjskega stanja zavezanca;
spremembi premoženjskega stanja v času opravljanja funkcije (do 31. januarja za preteklo leto) na Obrazcu za prijavo spremembe premoženjskega stanja zavezanca;
prenehanje funkcije (najkasneje v enem mestu po prenehanju) na Obrazcu za odjavo premoženjskega stanja;
enem letu po prenehanju funkcije (na dan, ko preteče eno leto od prenehanja funkcije) na Obrazcu za odjavo premoženjskega stanja zavezanca po enem letu;
spremembi osebnih podatkov (osebno ime, podatki o funkciji oziroma delu, ki ga opravlja in na podlagi katerega ima status zavezanca ter podatki o drugih funkcijah oziroma dejavnostih, ki jih opravlja) na Obrazcu za prijavo spremembe premoženjskega stanja zavezanca (v roku 30 dni od nastanka spremembe).
Katere podatke o premoženju je treba prijaviti
ZIntPK v 42. členu določa, kateri podatki predstavljajo sestavni del prijave o premoženjskem stanju v Sloveniji in tujini:
podatki o nepremičninah: vrsta, velikost, leto izgradnje, katastrska občina, lastniški delež, parcelna številka, številka stavbe in številka posameznega dela stavbe;
podatki o pravicah na nepremičninah in drugih premoženjskih pravicah;
podatki o premičninah, če vrednost posamezne premičnine presega 10.000 evrov;
podatki o denarnih sredstvih pri bankah, hranilnicah in hranilno – kreditnih službah, če skupna vrednost sredstev na računih presega 10.000 evrov;
podatki o skupni vrednosti gotovine, če ta presega 10.000 evrov;
podatki o lastništvu oziroma deležih, delnicah, katerih skupna vrednost presega 10.000 evrov, in upravljavskih pravicah v gospodarski družbi ali drugem subjektu zasebnega prava z navedbo firme pravne osebe ali naziva subjekta ter podatki o vrstah in vrednosti vrednostnih papirjev, če njihova skupna vrednost presega 10.000 evrov;
podatki o dolgovih, obveznostih oziroma prevzetih jamstvih in danih posojilih, katerih vrednost presega 10.000 evrov, in
drugi podatki v zvezi s premoženjskim stanjem, ki jih zavezanec želi sporočiti ali jih določa ZIntPK.
Pravna podlaga v ZIntPK in sankcije
Področje premoženjskega stanja ureja 41. – 46. člen ZIntPK.Nadzor nad premoženjskim stanjem zavezanca
Komisija izvaja nadzor nad premoženjskim stanjem zavezancev. Če Komisija v postopku nadzora ugotovi neskladje podatkov, mora zavezanec v roku 15 dni od prejema poziva Komisije neskladje pisno pojasniti. Komisija se lahko tudi odloči, da za razjasnitev neskladja z zavezancem opravi razgovor. Če Komisija v nadzoru ugotovi nesorazmerno povečanje premoženja, pripravi osnutek ugotovitev v konkretnem primeru, ki ga pošlje zavezancu v pisno izjasnitev. Komisija lahko na lastno pobudo ali na predlog zavezanca s slednjim opravi razgovor. Pri tem je zavezanec lahko predmet ugotavljanja nesorazmernega povečanja premoženja v času opravljanja in leto dni po prenehanju opravljanja funkcije, položaja ali dela. Če se v postopku nadzora pojavi sum, da zavezanec premoženje prikriva s prenosom na družinske člane ali da ti od tretjih oseb pridobivajo premoženje, ki izvira iz funkcije ali dela zavezanca, lahko Komisija razširi nadzor tudi na družinske člane zavezanca.
Sankcije po ZIntPK
ZIntPK v primerih kršitev določb v zvezi s premoženjskim stanjem določa prekrške in upravno sankcijo oziroma ukrep:
za prekršek na podlagi 10. alineje prvega odstavka 77. člena ZIntPK je odgovoren funkcionar oziroma bivši funkcionar, ki v nasprotju z določbo drugega ali tretjega odstavka 41. člena tega zakona Komisiji ne sporoči podatkov o premoženjskem stanju;
za prekršek na podlagi 11. alineje prvega odstavka 77. člena ZIntPK je odgovoren funkcionar ali bivši funkcionar, ki v prijavo o premoženjskem stanju iz 42. in 43. člena tega zakona ali v njene dopolnitve ne vpiše potrebnih podatkov ali vpiše lažne podatke, ter
za prekršek na podlagi 12. alineje prvega odstavka 77. člena ZIntPK je odgovoren funkcionar, ki v nasprotju z določbo prvega odstavka 43. člena tega zakona Komisiji ne sporoči sprememb podatkov;
ukrep znižanja osnovne plače oziroma nadomestila plače v primeru, da zavezanec kljub pozivu Komisije ne prijavi podatkov o svojih funkcijah, dejavnostih, premoženju in dohodkih.
Javna objava sprememb premoženjskega stanja
ZIntPK (46. člen) določa, da se javno objavi podatke o spremembah premoženjskega stanja naslednjih kategorij funkcionarjev:poslancev državnega zbora;
predsednika državnega sveta;
predsednika republike;
predsednika vlade;
ministrov;
državnih sekretarjev;
poklicnih in nepoklicnih županov;
članov sveta Banke Slovenije;
funkcionarjev samostojnih in neodvisnih državnih organov, ki opravljajo naloge predstojnika organa ali njegovega namestnika;
sodnikov ustavnega sodišča.
Pri tem gre za podatke, ki jih omenjene osebe sporočijo Komisiji na obrazcu za prijavo spremembe premoženjskega stanja. Podatki so javno objavljeni na spletnih straneh Komisije ves čas trajanja in leto dni po prenehanju mandata teh oseb.
-
S tem institutom ni pri izbrani funkciji povezana nobena obveznost oziroma ta institut za izbrano funkcijo ureja specialnejši zakon.
Povezane vsebine
Splošni stiki
Komisija za preprečevanje korupcijeDunajska cesta 56
1000 Ljubljana
01/400-5710 anti.korupcija@kpk-rs.si